SOTE-soppa sakenee

Harri Rantala

Sosiaali- ja terveyslakiuudistuksen käsittely alkoi jokin aika sitten eduskunnassa. Hallituksen alkuperäiseen aikatauluun nähden ollaan pahasti myöhässä ja kiire asian käsittelyssä leimaa koko uudistuksen etenemistä. Kiire näkyy siinäkin, että parhaillaan lausunnolla oleva valinnanvapauslaki on hallituksen itsensäkin mielestä pahasti keskeneräinen. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen pitäisi kuitenkin siirtyä maakunnille jo vuoden 2019 alussa.

Uudistuksen tavoitteet eivät toteudu

Sote-uudistuksen tavoitteena on yhtenäistää terveys- ja sosiaali-, sekä perus- ja erikoistason palveluita, sen pitäisi myös lisätä tasa-arvoa ja säästää rahaa yli 3 miljardia euroa. Sosiaali- ja terveysministeriö tilasi vastikään maan merkittävimmiltä taloustieteilijöiltä raportin uudistushankkeesta. Professorien raportti hankkeesta oli tyrmäävä. He olivat sitä mieltä, että sote-uudistus nykymuodossaan on täydellinen hyppy tuntemattomaan. Uudistuksen tavoitteet eivät toteudu ja edessä pelätään olevan keväällä 2019 kaaos, jos hallitus ei ota hankkeen toteuttamisessa aikalisää. Eniten professorit arvostelivat nyt lausunnolla olevaa valinnanvapauslainsäädäntöä, johon hallitus on nyt sitten luvannutkin tehdä muutoksia.

Uudistusta kohtaan tunnetut pelot kasvavat

Valinnanvapauteen liittyy valtava määrä ongelmakohtia. Pelätään, että Suomessa toistetaan Ruotsin virheet. Yksityistetty hoito tuo epätasa-arvoa ja vie verot yritysten voittoihin. Suurimmat pelot liittyvät siihen, että säästöjä ei tule lainkaan, vaan kustannukset karkaavat entisestään. Uudistuksen valmistelussa hyväksi nähty kilpailu ei välttämättä toimi sosiaali- ja terveydenhuollossa siten kuin se toimii vaikkapa vähittäiskaupassa….ja toisaalta se ikävimmiltä osin toimii valitettavasti juuri samalla tavalla ! Suuret toimijat ovat epäilemättä kiinnostuneita esim. terveydenhuollon kermankuorinnasta. Varmaa on, että palveluita voi jatkossa, kuten nytkin, valita suurissa kaupungeissa, mutta kilpailu maaseudulla tuskin kiinnostaa ketään. Asiakkaiden valintakin saattaa kiinnostaa ja houkuttaa. Miksi keskittyä vaikeasti sairaisiin, kustannuksia aiheuttaviin potilaisiin, jos voi saada paremmat voitot helposti hoidettavilla terveemmillä potilailla. Kansainvälisten suuryritysten verosuunnittelu pelottaa sekin. Valuvatko yritysten voitot veroparatiiseihin ja kaatuuko lasku tästä veronmaksajien ja palveluntarvitsijoiden niskaan? Entä onko valinnanvapaudesta ylipäänsä mitään hyötyä taloudellisesti, henkisesti tai sosiaalisesti vähävoimaisille? Akaan perusturvalautakunta antaa oman lausuntonsa valinnanvapauslainsäädännöstä päivää ennen tämän lehden ilmestymistä.

Opposition ottaminen mukaan uudistuksen valmisteluun olisi varmasti mielekästä sekin, silläkin uhalla, että alkuperäinen aikataulu hieman venyisi. Kyseessä on Suomen itsenäisyyden ajan ylivoimaisesti suurin ja hintavin yksittäinen uudistus.

Pitäisiköhän tuota valinnanvapautta myös ensin vähän pitkäkestoisemmin kokeilla yhden tai kahden maakunnan alueella tai vain tietyillä palveluilla ja ottaa kokemuksista saatu hyöty jatkokäyttöön?. Kuten professori Anneli Anttonen asian ilmaisi: ”Tällaiseen ei ole varaa. Talon voi polttaa vain kerran”.

Harri Rantala

Akaan perusturvaltk pj